Pārgājiens Ipiķu mežos kopā ar skolēniem no Turcijas

26.05.2022.

 

2022.gada 26.maijs -  ceturtdienas rīts, laiks bija apmācies un nedaudz smidzināja, bet tas neatturēja 6.klases skolēnus un skolotājas tikties ar 6 skolēniem un 2 skolotājiem no Turcijas projekta “Atpakaļ pie dabas” (Back to the nature”) ietvaros, lai dotos aizraujošā un izzinošā pārgājienā pa Ipiķu mežiem.

Mārtiņš Līdums, Mežzinātnes institūta „Silava” un Latvijas Lauksaimniecības universitātes Meža pētīšanas stacijas direktors, bija mūsu pārgājiena vadītājs.

Lai pārgājiena laikā dzirdētā informācija par dažādiem meža veidiem  un darbībām mežā labāk paliktu atmiņā, veicām uzdevumus, piemēram, aprēķinājām, cik koku ir vienā hektārā meža, skaitījām kokiem gadus, meklējām vērtīgos meža struktūras elementus. Uzdevumu izpildē iesaistījām  arī skolēnus no Turcijas. Uzdevumi tika pildīti komandās, kuras tika sadalītas pārgājiena sākumā katram skolēnam izvelkot attiecīgas krāsas lapiņu.

Pārgājiena laikā pabijām izcirtumā, jaunaudzē, vidēja vecuma mežā un pieaugušā mežā. Redzējām dažādu dzīvnieku atstātās ‘pēdas’. Kāds pirmo reizi redzēja alņa spalvas, ko tas bija atstājis pēc kasīšanās pret koku.

Pārgājiena laikā arī plogojām – pastaigas laikā vācām mežā atrastos atkritumus, kas bija diezgan lielā daudzumā.

Pārgājiena laikā arī laikapstākļi uzlabojās un mums bija pacilāts noskaņojums,ka varam apvienot tik jauku pastaigu ar jaunas informācijas ieguvi.

Kārtējos reizi arī apstiprinājās sen zināmais: nav nepiemērotu laikapstākļu, ir tikai nepiemērots apģērbs! Pārgājiena sākumā bija jābrien iekšā pieaugušā mežā un, lai tur nokļūtu, bija jālec pāri grāvim vai jāiet  pār nogāzušos koku. Daži no skolēniem, kuri izvēlējas lēkt pāri grāvim, tajā nedaudz tomēr ielēca, saslapinot savus apavus,kas turpmākajā pārgājiena laikā radīja nelielu diskomfortu. Galvenais – lai kājas būtu siltas!

Brīžus, ko pavadījām, staigājot no viena meža uz otru, piepildījām ar priecīgām čalām. Mācījām 10  latviešu vārdus turku skolēniem, un viņi mācīja tos pašus 10 vārdus mums turku valodā. Vislabāk atmiņā palicis vārds  “kuş”,kas turku valodā nozīmē ‘putns’, bet mums kuš ir kuš. Par šo pasmaidīja arī skolēni un skolotāji no Turcijas. Iemācījāmies arī šādus vārdus: debess -gökyüzü, akmens – kaynak, mežs – orman, sēne – mantar, ceļš – yol, ūdens – su, lapa – sayfa, draugi – arkadaş.

Pārgājiena beigās ieradāmies atpūtas vietā pie vecās Ipiķu skolas, kur baudījām gardas desiņas, saldējumu un sulas un kopā pārrunājām savas izjūtas un sajūtas pēc pārgājiena.

Tad visi noguruši, bet priecīgi devāmies atpakaļ uz Rūjienu - kāds devās uz skolas rīkoto pavasara koncertu kā skatītājs vai dalībnieks, kāds devās vēl nūjot vairākus kilometrus, kāds baudīt gardo ēdienu Salacas krastos un kāds vienkārši atpūsties.

Paldies visiem iesaistītajiem par tik aktīvo un priekpilno pasākumu. Atkārtosim?!

 

Ko mēs iemācījāmies?

Kā skaitīt gadus kokiem,kā skaitīt kokus pa hektāriem,kāda ir neskartā daba mežos.

Kas mums izdevās labi?

Mums labi izdevās visai komandai komunicēt.

Ieteikumi,ierosinājumi?

Nākamreiz noteikti jāiet ātrāk.

(Estere, Amanda,Kristofers, Roberts B, Kate M., Gustavs M., Bursin – skolniece no Turcijas, Ernests, Raivo, Regnārs)

 

Ko mēs iemācījāmies?

Cik kvalitatīva un skaista ir daba.

Kas mums izdevās labi?

Viss.

Ieteikumi,ierosinājumi?

Nedrīkst atstāt savu komandu!

(Elans, Ance,Zane,Sintija, grupas pieaugušais- Ances mamma Līga)

 

Ko mēs iemācījāmies?

Mēs iemācījāmies skaitīt koka vecumu,skaitot rieviņas.Mēs iemācījāmies būt aktīviem.

Kas mums izdevās labi?

Viss izdevās labi, bet bija grūti komandas biedriem ar skolnieci no Turcijas – Zaynepu. Bija grūtāk sadarboties arī ar diviem citiem komandas dalībniekiem.

 

Ieteikumi,ierosinājumi?

Ietieiktu atrast laikam pareizās drēbes, lai būtu ērti un nejustos neērti.

(Zaynep, Dita, Aleksis,Edgars,Ksenija,Olivers)

 

 

Ko mēs iemācījāmies?

Skaitīt koka gadus.

Kas mums izdevās labi?

Sadarbība.

Ieteikumi,ierosinājumi?

Paņemt vairāk desiņas, kečupu!

Vilkt gumijas zābakus.

(Elizabete,Patrīcija, Marta,Markuss S.,Eduards M.,Rihards L.,Roberts Z.,Hatice – skolniece no Turcijas)

 

 

Ko mēs iemācījāmies?

Kā mežs veidojas un kā par to rūpēties.

Kas mums izdevās labi?

Fotografēšanās uzdevumi.

Ieteikumi,ierosinājumi?

Vēl šādi pasākumi ar viesskolēniem.

(Dans, Eduards S.,Rodrigo, Rihards M.,Mikus G.,Kārlis, Paula un Sūmuyue – skolniece no Turcijas. )

 

Ko mēs iemācījāmies?

Labāk sadarboties.

Kas mums izdevās labi?

Skaitīt, cik koku ir vienā hektārā meža.

Ieteikumi,ierosinājumi?

Nav.

(Markuss M.,Emīls,Gustavs S.,Rainers,)

 

 

Teksts un foto : 6.klases audzinātājas Arta un Ilga